My VBAC experienced

Bagai mimpi.
4 tahun TTC.
Belum 2 tahun = anak 2 orang.

Sambut tahun baru kali ni dengan orang baru.

Tsaqiif Ahmad Al Fatih. => Cendekiawan Yang Terpuji Pembuka (Kemenangan)


Allah Maha Besar, Maha Mendengar. Akhirnya Dia makbulkan juga doaku setiap hari untuk berjaya VBAC. Yang tak makbul ialah kene epi juga. Tapi nasib baik jahit tak sakit. Dan..aku sentiasa doa supaya kali ini Allah tak beri rasa serik untuk mengandung dan melahirkan sepertimana yang aku pernah rasa buat pertama kali melahirkan. Apepun itu semua kafarah dosa. Dosa 31 tahun mana sama dengan dosa setahun kan?

Rasa bertanggungjawab untuk update the full story of vbac cepat. Untuk beri semangat pada teman-teman yang sedang berjuang untuk vbac juga dalam group. Tapi apa yang membimbangkan aku ialah ramai antara mereka berkeputusan untuk homebirth. Apa pun itu pilihan masing-masing.

Here we goeas the full story of the day: 28 October 2014./4 Muharram 1436 H

5am
Surge started.. Time tu rasa macam sakit dalam mimpi la jugak tp bearable lagi. Just pantau sela masa. Jam 6 suku rasa lagi. Jam 6.30am bangun untuk solat subuh. Jam 7am camtu eh rasa lagi. Means an hour apart the surge came.

Hari tu dah plan siap2 lepas routine checkup kat KD terus nak ke rumah MIL(jarak lbh krg 50mnt-1jam) sebab ptg tu nak gi airport hantar adik ipar nak balik Mesir lepas bercuti 4 bulan. Tapinya, surge tu datang makin kerap tapi buat-buat rahsia sebab takut kene hambat pergi sepital. - ni perangai orang nak vbac kot hehe. Bisik dengan husband bagitahu rasa sakit2 tapi boleh tahan lagi. Cuba buat2 biasa and sarapan nasi goreng n siapkan Qushayyi. Sempat buat air milo panas+susu kambing tepung+marjerin 3 sudu. Biasanya buat sesudu marjerin jer. Bila dah mula contraction, kita amik sukatan over sikit. Gittew. (Nampak tak urusan makan minum mesti dilaksanakan sebaik mungkin walaupun dan sakit2, sebab kita perlukan tenaga yang cukup. Tapi jangan lupa kene 'buang semula' sebelum urusan labour okeyy..apa yg saya buat banyaknya elakkan peristiwa dulu sampai dah tak blh nak makan minum mana nak dpt energy kan..)

Makin lama sakit main kerap walaupun berlagak biasa. Rupanya bondaku dah perasan aku lain macam jer. Pastu bila dah nak naik kereta tu aku salam and cium2 bondaku seolah aku dapat rasa aku akan bertarung dengan kesakitan yang nyata pada hari tu and tak nak heret bonda ku sama. Biar bonda ku bertenang kat rumah tanpa tahu aku sebenarnya dalam kesakitan yang semakin kuat.

Dalam kereta baru nak gerak tetiba aku decided and bagitahu husband jom terus hantar anak ke rumah ibu dia sebab dah ada rasa sakit sikit2 kalau pergi klinik mesti lambat pulak kene tunggu. Husband ikut saja. On the way to rumah kakak no2 tu husband timing surge aku. Dia kata eh ni dah 5 minit sekali ni! Aku buat-buat rilek and nak menafikan..sedangkan kakakku dah pesan, kalau sakit dalam 10 minit sekali blh la pergi hantar anak dulu ke sana, tapi kalau dah 5 minit sekali terus lah ke hospital. Tapi mcm biasa lah bila sindrom i want to have vbac ade aku agak melanggar arahan gitu and lebih mendengar instinct sendiri. Tiap kali surge datang aku bgtau husband. Dia tgk jam. Padahal aku pun pakai jam tapi mcm tak nak percayakan jam sendiri gitu kekdahnya. Jaraknya dalam 40 minit gitu, aku cakap abang jangan bawak slow sangat, jangan lambat sangat. Husband cakap kene laju lah ni? See! Ayat aku dah tunggang langgang, bila husband pecut aku cakap, eh janganla laju sangat nanti darah naik la pulok. Bawak berpada-pada jer. Sederhana.

10.15am kot..
Sampai rumah kakak area airport. Buat-buat rilex sambil tahan sakit yang so-called bearable tuh. Tahan selagi boleh. Dah bagitahu husband and kakak yang aku tak nak pergi awal2 sepital sebab tak nak kene VE banyak kali. Sakit giler oi. Ramai yang cakap benda sama. Kalau boleh biarlah sesampai jer dah 5 cm ke..then tak payah masuk wad, terus ke labour room. - sindrom IWTHV datang lagi.

Kakak tengok aku dah semacam dia suruh gi sepital kalau sakit kerap. Muka dia dah risau. Pastu aku rasa sakit perut yang amat. Haaa suspen. Terus ke toilet. Dalam hati jangan la sakit sebab nak beranak. Biarlah sakit sekadar 'procedure sebelum beranak'. Ok lega. Pastu abang ipar balik dengan bawak roti canai. Aku yang jalan pun macam dah tak betul ada hajat yang tak boleh blah. Nak habiskan tengok cerita Don't Mess With An Angel dulu baru nak gi sepital. Sambil2 tu bermesej dengan TgTimah as per requested. Bila dah sakit2 kene mesej2 dengan dia nak alihkan perhatian. Pastuh minta quran kecik dengan kakak. Sempat baca surah maryam in between surge datang. Husband tanya boleh tahan ke tak, kalau tak nak pegi sepital lagi dia nak kuar jap. Jap jer..eh! Aku relakan jer la. Dalam pada tu still timing. Sama jugak. 5 minutes apart! Time tu sms husband cakap jangan lambat sangat. Bila dah tak boleh nak focus habiskan surah maryam yang panjang tu, sms husband lagi panjang sikit sebab nak bagitahu betapa aku agak panik sebenarnya, macam dah tak berapa boleh tahan dia punya contraction. Bila husband sampai, dia cakap muka aku dah pucat! aku sempat teguk tea o panas 2 cawan, abang ipar pelawa suh makan roti canai dulu, aaaaah ruginya kalau boleh memang akanku melantak sampai puas, tapi apakan daya aku cakap nak pergi sepital dah..sakit. So, kitorg gerak ke sepital. Aku tak sempat nak salam n cium Qushayyi sebab sakit terlalu kerap, Q pun macam nak ikut, so kakak bawak dia ke depan.

10.45am
Tak dapek la nak tunggu citer tu habess..
Hubby panik sikit bawak laju2 ke sepital. Sampai sepital aku dah tak boleh nak tegak, kat entrance pak guard bagi kerusi suh duduk elok2 takot jatuh, tunggu husband parking entah la berapa minit dalam hati cuma sabar dengan harapan sepertimana yang diharapkan awal2 tu. Kemudian aku paksakan diri berjalan selaju yang mampu harap2 opening meyakinkan. Sampai bilik daftar, buat VE, baru 2cm! nurse cakap ala lambat lagi ni. Lepas tu contraction semakin rapat hingga aku tak perasan bila sela masa stop. Aku dah macam sakit sangat sampai nurse2 n doctor dalam tu pelik. Diorg tak yakin 2cm tp doctor yg cek ckp betul baru 2 cm. Aku tahan sakit tapi mengantuk campur bengang sebab kene lalui 2x proses soal jawab sebab aku dah sakit sangat plus rasa nak tidur kalau sempat! Nurse suh buat ve lagi takot2 opening makiin besar tapi aku refused sebab tak yakin takkan dah jd 5cm kot sebab bese org ckp 1 jam bukak 1cm. Nurse2 n doctor desak suruh buat ve lagi tapi aku cakap bukan tak nak tapi tunggu kejap sebab sakit ni tak leh gerak! Banyak kali diorg tanye ada amik selusuh ke?Penat juga menjawa, xde! Padahal aku sengaja delaykan masa, sampai la aku ditolak ke dalam wad tapi dapat katil sementara je dulu, ditolak dengan wheelchair walaupon aku cakap mampu lagi nak jalan. Dapat je katil aku terus tangglakn tudung campak sebab nak tidur n panas ya ampun...diorg ajak buat ve sebab katanya akan dijantar ke labour room terus kalau bukak dah banyak. Dengar je labour room aku terus rasa lembut hati sebab mmg aim xnak masuk wad. Nak tumpang tidur je kejap kalau boleh.

Aku ditolak dgn wheelchair dlm bilik rawatan wad untuk buat VE kali ke2. Sebenarnya VE pertama tadi kan,...kan...tak sakit pun. Yang ke2 pon sama. Rupanya opening aku dah 4-5cm! Nurse2 macam terkejut dan ada siap minta maaf dengan aku. Katanya tak sangka bukaan cepat sangat. Diorg bersoal jawab sambil tunggu strecher sampai aku dengar diorg sebut opening dah 5-6cm. Tapi kene tunggu another 15 minutes due to strecher yang kehabisan. Dasat btol wad beranak spital ni. Nak terberanak ni kene tunggu lagi.


1.30pm(lbh kurang).
Ditolak ke LR.
Prosedur biasa dibuat. Malangnya kedudukan memang tidak banyak membantu, baring flat dengan bantal licin OK! Banyak kali kene betulkan kedudukan bantal supaya betul2 selesa bawah kepala aku yang tak boleh rendah, nanti pening. Tiada faktor graviti untuk bekerjasama. Hanya doa sebagai senjata. Dengan suasana yang panas dari tadi. Merungut jugak..panasnya...panasnya..kipas terpacak tapi naper tak pasang. Sakit contraction makin kuat, aku merintih tiapkali contraction tapi tiapkali tulah doktor2 akan coolkan aku disuruh berzikir dan berdoa dan solawat banyak2. Aku cuba kawal pernafasan dan baca doa Nabi Yunus banyak2. Airmata berjuraian, aku menangis sambil cakap sakit..., aih tak pernah nangis macam tu, doktor cakap jangan nangis nanti letih nak teran, baru 6 cm katanya. Huh! Aku dah rasa bengkek sebab rasa macam lama sangat sangkut part nak pecahkan air ketuban. Sesekali aku menjeling benda plastik putih panjang yang digunakan untuk menjolok tembuni kot supaya air ketuban pecah, diselaputi darah tapi belum berjaya. Dalam hati dah merungut ape yang susah sangat ni..aku biasa baca mcm senang jer pecahkan air ketuban..bush! keluar! tapi aku..entah stuck berapa lama kat situ sebab aku dah blur adakah mesin diorg yg x respon sebab diorg duk godek2 mesin dengan cakap internal..internal..aaah bahasa doktor..Tiba2 aku rasa nak bangun then cakap pada doktor tu..jom kita ke OT!
Tak lama lepas dah bosan tunggu and tahan sakit..akhirnya aku rsa glup3 mcm air keluar..ape sopan benor cara air ketuban aku keluar..kenapa tak macam yang aku baca..debush! melimpah macam cerita org lain? doktor sesama doktor pon cakap..dah..dah keluar..aku agak2 je ketuban dah berjaya dikeluarkan. Sejak dari awal aku start sakit memang no show no leaking. Lepas tu kesakitan makin nyata aku tak kira walaupon tak disuruh teran, aku teran je sket2 control jgk sebab kata org kalau x teran mcmn opening nak bertambah. Tiapkali contraction datang, kalau tak teran rasa tak lega..so terpaksa lah..kemudian diorg dah bersorak macam JDT tgh vs PHG je sebab ramai entah baper orang kat depan sebab aku lebih banyak tutup mata bila sakit. Tiba2 ade la doktor senior guide suh teran norlida..teran..ha? boleh teran dah ke? --- sempat lagi aku tanya tuh. dah2!teran panjang2..aku teran lah sekali..doktor cakap..jangan berhenti..dah nampak kepala ni..nanti anak awak tak cukup oksigen..aku dengor je doktor cakap macam tu, aku terus tarik nafas panjang2, teran lama sikit walaupun sebenarnya tak rasa pun nak meneran sepertimana time contraction datang sambil dengan bunyi gunting zaas!Episotomy! Maknanya teran untuk keluarkan baby semata-mata guna tenaga senaman kegel. Doktor cakap..ok..ok good...ramai plk pasukan sorak kalangan MO n doktor kat depan. Memang la aku dah terdengar suara baby menangis..tapi...aku macam...entah..it's unbelievable..Maka, aku sempat tanya husband..abang, dah keluor ke baby? dah dah lakiku jawab..oooh Alhamdulillah.. doktor angkat baby tunjuk bibird..jantina apa ni? lelaki..aku jawab..lega dan sangat bersyukur..hilang semua sakit yg ada..yang tinggal cuma rasa amazing yg tak terkata dengan rahmat n kekuasaan Allah SWT..airmata jatuh lagi, suami mengesat..yang aku rasa sakit contraction tu memang lah horror tapi time baby keluar tak terasa. Tak lama lepas tu, dalam 5 minit lepas tu kot..doktor bagi arahan yang uri pulak akan keluar, jangan teran or buat apa-apa..syukur..tak sakit or terasa sangat..smooth jer. 

2.46pm
Secara rasmi Tsaqiif dilahirkan secara vbac. This is my vbac baby. Pembuka. Al-Fatih! Lepas cord clamping, doctor letak baby atas badan aku. Bonding time diberi selama sejam. Alhamdulillah, Tsaqiif baby yang sangat tenang. Selama sejam bonding time dia tak nangis pun. Cuma belajar latching..doctor tanya baby tdo ke? sebab baby diam jer..dia nangis time sebaik sajer dilahirkan sajer sblm tu..Aku tak habis2 mengucapkan syukur pada Allah sebab kali ke2 ini Dipermudahkan..time checkup nurse cakap perut tak besar mana, estimate baby weight antra 2.6-2.8kg. Berat Tsaqiif keluar ialah 3.15kg, cuma 200gram kurang dr Qushayyi msa lahir. Tapi 4cm longer than abang Q.

4.00pm
Siap jahit epi. Rasanya dalam setengah jam kot. 3 lapis. Benda yang paling aku gerun jugak, tapi syukur Allah permudahkan jugak, tak rasa sakit pun. Ujian agak mencabar ialah time jahit tu ader sekor nyamuk berlegar-legar duk gigit tumit kaki kiri aku...waaa..saaaabor je la..meliuk lintuk kaki aku..siap bgtau doktor ada nyamuk kacau..siap kau nyamuk! doktor jawab..hurm kat sini mmg banyak nyamuk..sambil doktor kuis2 betis aku halau nyamuk. Lepas Tsaqiif dah dibersihkan, epi dah siap jahit, nurse bawak untuk breasfeeding. Tsaqiif tak kekok. Alhamdulillah.

6.00pm
Baru dihantar ke wad untuk rehat. Surprisingly, sebaik melahirkan aku still rasa segar, seolah tiada tenaga yang hilang, cuma dahaga dan syukur sangat sebab aku langsung tak tidur sampai esoknya baru rasa mengantuk. Malam tu Tsaqiif breastfeed every 1 hour. During waktu 'sahur', i managed to have some energy hot drinks..2 times.

Kesimpulan.
Aku dah usahakan segala yang termampu untuk menjayakan vbac ni. Proses kelahiran Tsaqiif terlalu cepat kurasakan sebab aku tak sempat nak makan ubat homopati buka jalan(hanya blh mkn bila dah 2cm dilated), tak sempat nak minum air zam-zam, tak sempat nak minum minyak zaitun selusuh, air selusuh, air anugerah mahupun makan kurma. Sebelum tu dahaga jugak tapi tak sempat nak mintak minum air zam-zam pun.Worst of all tak sempat pon nak mintak ampun dekat husband. Huhu..Perjuangan untuknya bukan mudah bagi aku seawal setting mind masa mula2 mengandungkan Tsaqiif waktu Qushayyi genap setahun. Di sini aku nak kongsi semua usaha aku sehingga Allah izinkan vbac.

  1. Doa Nabi Yunus: Amalkan sejak dari awal kandungan. Tak kira masa kene baca bila teringat. Thanx a lot my bff, Za.
  2. Join group fb VBAC Community. Dalam tu boleh tanya2 members jarak kandungan yang selamat untuk vbac.
  3. Join group ICAN Malaysia/VBAC Support. Kat dalam tu banyak positive vibes dalam meniti usaha ke arah azam kita. Motto: "I WANT TO HAVE VBAC!"
  4. Supplement homeopati: Eazy Delivery. Aku makan tak istiqomah sangat tiap hari 2x sehari sebab ubat dia kesat2 kat lidah tak manis macam ubat2 homopati yang lain. Berbaki lagi sebotol lebih, terbeli lebih, saper nak free bagitahu aku. 
  5. Gym ball - rujuk youtube senama guna gym ball.
  6. Squatting
  7. Selalulah duduk bersila sejak dari awal kandungan
  8. VCO catalyst makan tiap hari, kes aku makan dah masuk bulan ke9 pregnancy sebab baru tau last minute.
  9. Minum milo campur marjerin 3 sudu hari-hari akhir menjelang edd. Sedap giler weh! Petua ni pun last minit jugak dapat dari group mana tah..
  10. Sapu minyak zaitun yang telah dibaca doa selusuh kat perut, peha, n perinium. Nak buat minum pon ok in my case minyak tu tak banyak, so aku jimat utk sapu perut jer kalau minum sangat tak sedap.
  11. Banyakkan berjalan kaki semakin dekat dengan edd. Aku banyak jugak drive walaupun dah overdue.Keep active. Keep fit.
  12. Buat urutan perinium.
  13. Doa tiap hari kita harap kelahiran yang macamana kita nak lalui.
  14. Surah Maryam
Selamat menjayakan VBAC/VBAMC bagi yang berazam. Chaiyok!



No comments: