Catatan Kemajuan Qushayyi: Hijrah

Saya dan my bff ader berpakat untuk buat catatan peribadi tentang perkembangan anak. Sesuatu yang saya dah lama plan. Dan biasa saya tulis dalam blog supaya tak mudah hilang. Ada juga tulis dalam buku kecik. Buku kecik - almaklumlah. Takut lesap. Buku note kulit tebal pula nanti memberatkan handbag. Alasan.

23 Jun 2014

Hijrah.
Biasa la budak2 baya Iyash bila dah puas makan akan sepah2kan pulak. Sampai tempat tu jadi kucar lanar. Mana-mana parents yang nak pretend rumah sentiasa dalam keadaan kemas tu terpulang lah kan. Seme bergantung pada ketahanan kita n kepantasan untuk atasi seme tu. Kita pegang mop dia nak juga. Pegang penyapu nak juga. Amik penyapu lain, dia nak dua2. OK. Sabtu baru2 ni, mommy suap nasi pada Iyash. Ade skali tu dia tertepis tangan mommy yang nak suap dia, then tumpah la sikit. Terus dia pegi dapur amikkan penyapu. Datang balik tempat tadi dan maka dia sapu sendiri. Hmmm macam tu lah anak mommy, ok..pandai makan pandai la kemas. Hehe..xpe, baby step. At least dia tau apa yang patut buat.

Pagi ni, macam biasa lepas Walid dah siap2kan dia, mommy bagi susu, kami siap2 untuk berangkat ke rumah ibu abah. Masuk jer dalam kereta, Qushayyi tadah tangan untuk berdoa. Sesuatu yang dia tak pernah buat sebelum ni. Lepas tu baru dia lambai - tata pada Nek Chek. Sejuk perut bonda saya tengok gelagat dia. Saya pun terkejut. OK, anak kecil ini ingatkan kami supaya berdoa - sama2. Biasa walid baca doa naik kereta sorg2. Subhanallah,

Ya Allah jadikan anak kecil ini mengingatkan kami pada agamaMu..amiin

No comments: