Amalan duduk bersila mudahkan proses kelahiran semulajadi

Copy paste dari fb kawan;

Tahukah anda?

Kedudukan secara bersila (criss cross) ketika mengandung dapat membantu mengelakkan posisi bayi menjadi occipito posterior (OP) dimana tulang belakang bayi "bersandar" bahagian belakang ibu, bukannya bahagian perut ibu.

Keadaan ini menyebabkan tempoh bersalin yang lama, kesakitan yang tidak tertanggung ibu dan seterusnya kaedah alternatif (forsep/vacum/c-sect) kemungkinan perlu dilakukan untuk menyelamatkan kandungan dan ibu.

Cara kedudukan:

Ketika menonton Tv, makan, dan bersantai, ibu-ibu digalakkan mengamalkan posisi bersila di atas lantai. Duduk bersila seperti biasa. Letakkan perut anda di atas riba dan beratkan badan anda ke hadapan. Jika perlu rehatkan lengan anda di atas lutut dan pastikan belakang anda dalam keadaan tegak.

Dengan posisi memberatkan diri anda kehadapan ketika bersila, ia seakan-akan "menekan" muka bayi anda (jika bayi anda dalam keadaan OP) dan perlahan-lahan bayi anda akan berpaling untuk mencari keselesaan mereka di dalam rahim anda.

Posisi ini boleh
diamalkan dari awal kehamilan untuk mengelakkan posisi OP bayi di dalam kandungan. Oleh itu, para bapa haruslah menemani ibu duduk bersila di bawah. Simpan tepi set meja makan anda ya!

No comments: