Demam

Bab demam.

So far umur Qushayyi skrg nak cecah 14 bulan, masuk ni 3x dia demam.
1. masa umur 8 bulan
2. umur 11 bulan - warded due to tonsilitus..bronchopnemonia suspected..
3. 14 bulan ..hari smlam bru sembuh - demam biasa saja.

Tu baru bab demam dan seangkatan dgnnya, blm masuk kes cirit-birit or food poisoning.

Kiranya gap dlm 3 bulan. Saya tak study sejauh mana kekerapan demam yang merisaukan atau adkh gap itu normal atau perlu bimbang. Bagi saya ia masih biasa. Ada juga dalam group yang tanya pasal ni, adakah baby semakin kerap demam lbh2 selepas amik suntikan MMR.

Pada hemat saya, jika demam setiap bulan itu baru saya anggap kerap. Kalau gap 3 bulan skali...lari....jom tanya doktor!

Kaum ibu nak sedapkan hati masing2 diorg akan cakap ala ank demam nak pandai apa pulak lps ni..Termasuklah saya! Nak sedapkan hati kan. Memang lepas baik demam dengan izin Allah ade la tu kemahiran yang dia dapat. Demam tu jugak menandakan antibodi bayi SEDANG BEKERJA. Dengan itu kekuatan antobodi mereka teruji.

Lepas Q kene cucuk umur 3 bulan, tak sampai demam, cuma suam2 kuku saja. Balk dari klinik dia gigih nak meniarap. Tak lama lepas tu pandai lah.

Suntikan seterusnya dia ok saja. Cukup umur 1 tahun saya jer yang seram sorang2. Lebih-lebih. Dengan isu golongan antivaksin lg. Memang dalam dilema. Tapi siapalah saya/kami untuk melawan ilmu doktor. Selebihnya saya berserah pada Allah. At least kami berusaha ikut kemampuan kami. Oh ya masa Q kene cucuk MMR - saya tidak bersama Q dan suami. Mood agak 'ceyngeng' di sini. Kebetulan saya di bilik pemeriksaan lain. Saya cuma dengan tangisan dia sekejap. Saya hampir menangis. Ingatkan sempatlah tunggu saya siap. Bila Q diam, saya lega.

Nurse cakap kene pantau jika demam pon dlm masa seminggu selepas cucuk. Alhamdulillah Allah baik sangat, Q x demam. Lega saya bukan kepalang lagi. Oh ya, Q blh jalan sebelum umur dia setahun, maknanya sebelum dia kene cucuk, ala memang la sebab saya bawak dia pergi cucuk lambat! Hambik kene marah. Cuak kan tkot kene cucuk.

Ok dah..



No comments: