Puding Triffle Pic

~ sedut dr My Girl - sweetest part..sbb de 'cake' heh.. ~

Triffle or truffle? ooo triffle. 1st time buat. x menjadi.awl2 dh rsa mcm x konfiden je jadi.betul.adjust2, akhirnya jd x cantik. 1st, saya jumpa resipi tu dlm blog org. Terus cuba. Tak menjadi. Sbb lapisan kedua x cukup likat. 2nd try. Kwn rekemenkan resipi. Resipi officemate. Sama cara dengan yang aku google kat tenet. So, aku buat teori n cara adunan sendiri.

Layer 1:

  1. Hirisan kek swiss roll. Susun dalam bekas. Kalau boleh jgn la sama sendat. Mesti saiz bulatan kek lg kecik dr saiz bekas. Supaya lapisan ke2 boleh memenuhi ruang.
  2. Siram lapisan kek dengan air pic. Jgn bnyk sgt. Agak2 je.
  3. Ketepikan dulu.
Layer 2:
  1. Susu cair 1 tin. (Tapi kbtln saya kehabisan susu cair,so saya guna susu pekat yang dicairkan ;) ).
  2. Tepung kastard 4 sudu.
  3. Gula dalam 3-4 sudu, bergantung kepada jumlah adunan/saiz bekas.
  4. Sedikit serbuk/agar2 jelly (nk bagi likat).
  5. Masak sehingga sebati dan likat.
Layer 3:
  1. Serbuk agar tanpa warna atau berwarna atau perisa apa2. Jenama NONA ok juga.
  2. Masak seperti dalam arahan.
  3. Aku + sket warna perisa anggur. Jd ungu2 gitu. Kalau kaler dark sgt nnt x nampak la buah pic/koktel yg cun kat layer tengah2 tu. So, wat kaler yg transparent seksi ok. ;)
Cara2;
  • Masukkan/tuangkan bahan layer 2 atas layer 1. Biarkan agak2 beku sikit. 
  • Pastu susun hirisan buah pic ataupun tabur buahan koktel kalau korg suka koktel atas layer 2 yg agak2 dah beku sket tu.
  • Tuangkan bahan layer 3atas sekali. 
  • Taruk lam peti sejuk.
  • Nanti dah sejuk beku boleh makan..ngap! 

No comments: