Elakkan alahan dengan makanan/minuman masam

Nikmat yang Allah beri itu pelbagai. Nikmat kesihatan adalah yang paling aku and mayb ramai orang dambakan sangat. Apalah gunaya duit menggunung tapi terpaksa digunakan untuk mengkayakan doktor or pakar perubatan kan..So, jom perbaiki tahap kesihatan masing2 dengan multivitamin...shaklee..ok sebenarnya aku dah merapu.

Kat mana tadi?

Sihat. Aku dari zaman belajar dah invest untuk tujuan ni. Dulu produk Gano jadi pilihan. Macam nak sesat balik. Ok mari balik ke pangkal jalan semula.

14 weeks lebih. Baru aku berani nak declare..kali ni aku bebas alahan. Tapi kalau Allah nak bagi alahan pada trimester ke2/ke3, aku terima seadanya.

Subhanallah mengandung tanpa alahan adlh satu nikmat yang tak terhingga Allah beri. Kesempatan yang Dia anugerahkan untuk menjalankan tugas sebagai ibu baru..baru setahun jagung..Nak handle active baby boy sorang tu..Nasib baik suami bnyk main peranan. terutamanya jadi chef. Walau pun xde alahan langsung, saya x perlu ke dapur pun. Tiap malam dia akan tanya mommy nk mkn ape malam ni? Kalau saya cakap saya nak masak, nanti akan berebut nak masak. Dua2 perasan masakan msg2 sedap. Kot..kan..so serahkan je pada yang sudi. Kalau dia masak untuk sarapan, saya masak untuk lunch. Dan biasa gilir2.

Awal-awal saja saya berselera makan lebih2 dan asyik lapar. Berat naik 1 kg dalam 1 bulan. Sepatutnya 1/2kg saja kene naik. Bulan lepas tu berat statik sebab lepas tu makan macam biasa sebab kalau saya ikut selera sangat, nanti berat badan naik mendadak, masalah lain pula. Paling malas nak kene jumpa doktor jika tak terkawal.

Dulu segala jenis perfume saya x blh nk bau..selalu la sound husband bila terbau perfume dia.. tapi sekarang saya gigih cari perufme idaman..kalau boleh nak tukar2..

Hopefully everything is okay walaupun xde alahan. Sebab ader juga yang kata kalu x alahan, kandungan tak kuat. Ape pun berserah padaNya adlh jalan terbaik.

Pengalaman saya untuk elakkan alahan;
1. jus delima (saya minum jenama BioMas, sejak awal lagi sebelum tahu mengandung) - ia jadikan saya lebih bertenaga walau berbadan dua. Ini bukan promosi walau ayat macam kene bayar. ;)
2. b complex & ostematrix
3. suplimen homopati
4. foods/drinks yg masam2

Ada kenalan yang akui, dia pun minum jus delima tapi jenama gulsan dan dia juga tiada alahan so far. So sape2 yang baru pregnant, jangan lupa pesanan penaja amalkan jus delima. Banyak sangat khasiatnya.

No intro rite? Yes i'm expected the 2nd. Sebenarnya nak tulis dalam entri khas PCOS now gone!

Top of all, terima kasih Tuhan...

No comments: