Bertuah

Anda bertuah jika anda pernah berada di dalam kasut orang lain. Eh! Gilo ko hapo duk dalam kasut? Rilex2, itulah kalau translate ikut suka hati nak tulis je kat sini. ;)

Saya pernah TTC. I know how was the feeling and hardship.
Now, i'm pregnant. I can feel what the difference.

Bagi yang tak pernah TTC, kau hado? (pengalaman nak memahami hati insan2 TTC). Non hado kan? Jadi di sini siapa lagi bertuah? Ah. Siapa2 aja lah kan. Bila tak pernah ada pengalaman tu, nescaya la tak kan memahami malah sama ada dengan sengaja atau tersengaja atau secara tidak langsung akan men'terasa'kan orang yang masih TTC.

Bila dapat merasa pengalaman pregnant(walau belum tentu Allah izinkan selamat semuanya), kita sendiri akan dapat membezakan statement apa yang sensitif, mana yang tidak, mana yang atas pagar. Atas pagar that means, bagi orang yang mengandung ni, rasa biasa2 je, tapi amat sensitif bagi yang sedang berTTC. Tak semua orang yang tak pernah TTC tu berayat menyentapkan, tapi hanya segelintir. Kadangkala, tak perlu mengeluarkan sebarang kata-kata tapi, pandangan mereka kadangkan diertikan bagai ader sesuatu (disebaliknya). Saya tidak mahu menyebut disalahertikan kerana kita tak tahu apa erti pandangan tersebut sebenarnya, sama ada benar2 ada sesuatu atau sebaliknya.

Tak susah sebenarnya untuk mengenali hati budi, wangi atau busuk atau masamnya hati orang yang tak pernah TTC bila berhadapan dengan orang TTC. Sebagai contoh; Bilamana bersua saja, terus terlintas dalam fikiran dan kata-kata mereka tentang 'dia(bertuah) dapat anak cepat, kawan tu kesian duk tunggu2, x dpt2.' Apa yang terlintas dalam fikiran orang yang tak berapa nak suci hatinya ni, tentang APA yang dia ADA, dan apa yang KAWAN dia tu TIADA. See?? Wangi ke busuk?





No comments: