Recall of Yusuf

Indahnya perasaan tu. Bila terbaca Cara Wardina didik anak(Amna) solat when she was 7y-o. Trs teringat. Waktu Yusuf Aqil tinggal dengan kami for almost 1 year masa my sis belajar. The coinsidence is, Aqil's sister juga nama Amna. And I just wanna flash back about Yusuf. Entah siapa yang beritahu saya; Anak-anak sekarang perlu guna psikologi. Bukan kekerasan mcm anak-anak zaman dulu2.

Jadi, everytime saya mahu solat, saya akan offer Yusuf. Nak ikut tak moksu semayaaaaaaang? Dengan riangnya nada ala-ala kita ajak dia main sesuatu game jer kan. Dengan pantasnya dia akan jawab Nakkkk. Subhanallah gembiranya hati ni. Lepas solat, kita ajak pula dia mengaji. Waktu tu, Yusuf was 4. Saya belum sempat belikan dia Iqra'. Jadi saya trs ajar dia baca surah2 pendek. Tujuan utama/impian saya sekurang-kurangnya alunan surah tu sudah terbiasa di telinga dia bila dia terdengar pada masa lain nanti. Satu yang saya kagum, walaupun dia kelihatan bosan kerana terlalu lama mengaji, tdk prnh sesekali dia meminta stop reading.


Sekarang saya terlepas pandang perkembangan attitude n solat diorg. Cuma Yusuf & Amna sudah dapat membaca Iqra dengan lancar. Alhamdulillah. Saya yakin Yusuf seorang anak yang cerdik, kelakar, sedikit nakal, handsome seindah namanya. NOw, Yusuf was 5. @ Pre-school.



Siyes. Seronot menjaga Yusuf.

Satu yang kelakar, satu hari Amna tunjuk kertas ujian Bahasa Jawi milik Yusuf. Dia dpt markah tinggi. Lupa berapa. Nama eja nama dia kan...... L.I.Q.A(coz of x reti nak eja jawi)

Ya, saya belum dapat rezeki anak. Allah SWT memilih saya untuk bersabar. From the deep of my soul, saya yakin Allah Maha Mengetahui. Dan saya tetap berdoa dan berusaha dalam tenang moga Allah SWT menganugerahkan tepat pada masa. As always. Jika tiada pun, apalah daya saya untuk melawannya.

Sama juga kesnya dengan rukun Islam yang ke5. Tak semestinya tak masuk syurga jika tak dapat pergi ke sana. Ye dak?

*Terima kasih pada yang memandang rendah, mempersenda dan berniat serong. Anda merendah-rendahkan kemampuan hamba Allah, sama juga anda merendah-rendahkan kuasaNya.

No comments: