Saper kata nak buat baik tu senang?


Tak jugak rasanya. Ada je cobaan dan halangan. Kadang2 dan mungkin selalunya orang lain yang buat tak berapa baik di sekeliling kita, kita pun dapat tempias ketidakbaikannya. Bukan kata kita ni sesuka hati je nak dapatkan tempias tu tapi kalau sesuatu tu dah berlaku depan mata. Ia mengganggu ketenteraman awam.
Antara yang membuat fitnah itu timbul dan yang memfitnah/bersangka buruk atau mengumpat/mencela/memperkatakannya atau paling ringan yang tak tahan serabut melihatnya lalu mengeluh kesah kerana tidak mahu melihat kesalahan orang lain di depan mata. So, yang mana lebih dasat?
Dah la mereka buat salah secara terang-terangan. Kok ye pun agak2 la. Sorok2 sikit. At least jangan bagi semua orang tahu atau nampak atau perasan.
Kuat ker anda nak buat dek jer sepanjang masa sedangkan perkara tersebut mengganggu kerja2 anda seharian? At least mesti anda merungut kan2?
Bab2 menasihati orang tapi membuat kesalahan yang sama kerana dan anda sememangnya sebegitu atau pun anda memang diduga olehNya sedangkan anda orang yang serba serbi menjaga.
Pendapat peribadi saya, apa yang berlaku itu bukanlah perkara utama(kerana siapa lah kita untuk menyekat sesuatu perkara drpd terjadi..), namun yang paling penting ialah bagaimana kita menghadapinya.
Saya pernah terbaca; Anda jatuh cinta lain bukanlah menjadi kesalahan utama tapi bagaimana anda mengawalnya dan mengelakkan darinya  dari terus memakan diri sendiri dan keluarga.
Nama pun cinta itu buta. Bila2 masa saja, pada sapa2 saja ia boleh terjatuh. Kadang2 sampai tak masuk akal. Kenapa pilih org tu, kenapa tak org ni.. itu semua adalah di luar kawalan.
Populariti.
Ujian dan keseronokan dunia.
Kecantikan.
Yang teramat didambakan di dunia.
Sentiasa dikelilingi orang untuk dihiburkan.
Oh dunia semua tuh!

No comments: