Okonomiyaki

Source: Wikipedia


Okonomiyaki (お好み焼き?) adalah makanan Jepun dengan tepung gandum yang dicairkan dengan air atau dashi, ditambah telur ayam,sayurmakanan laut atau daging babi dan digoreng di atas kuali rata yang dipanggil teppan.
Okonomiyaki adalah sejenis masakan teppanyaki yang boleh dimakan begitu saja atau sebagai lauk kepada nasi putih. Okonomiyaki sering dimakan dengan sudip yang disebut kote (hera) yang juga berfungsi untuk membalikkan okonomiyaki.
Dalam bahasa Jepunokonomi bermaksud "suka-suka" (yang disukai, yang diinginkan) dan yaki bermaksud "panggang" (istilah "goreng" hanya digunakan di Jepun apabila makanan digoreng dengan minyak yang sangat banyak). Sesuai dengan namanya, lapisan atas (topping) okonomiyaki boleh disesuaikan mengikut selera seseorang (i loike this statement - so freestyle).

/** Bila la nak maju asik resepi masakan turun temurun je. Harus jalan ke depan dengan mencuba resepi2 yang pelik juga. Sebenarnya malas nak buat resepi luarbiasa sebab satu kerjaan pula nak pergi cari bahan yang pelik2. (Padahal tak pernah ikut resepi betul2. Hanya menggunakan bahan yang ada dan ikut selera sendiri). OK, saya akan buat so called kueh "suka2" @ "yang disukai" ni. **/

MALAS buat malam ni. Banyak lagi kerja lain. Esok kerja. Semua bahan sudah ada. Malam esok2 lah jika rajin. He he he..

No comments: