We are a TEAM! Bbasya!!

Assalamualaikum,

Baru saya sedar, rupanya tak banyak masa yang berkualiti untuk saya menulis di sini. Tetiba saja kerja menghempap-hempap. Sendiri punya panggil kerja tu, bukannya yang bos beri sangat. Ecewah..entah apa makna ayat di atas, tapi abaikan jer. Orang tak de kerja mesti cari kerja kan?

Banyak perkembangan semasa yang tak dapat saya pahatkan satu-persatu. Banyak perkara yang berlaku. Yang paling  diuji ialah salah seorang anak saudara saya yang terpaksa menjalani pembedahan usus kecil. Mungkin sempat saya ceritakan di lain masa. Dalam sela masa yang sama juga, khabar gembira dr PJ, saya dapat anak saudara baru lg.

11/01/12 girl
See, dagu dia belah. Coz she shared birthdate dengan datuk siti nurhaliza. Sebenarnya maksu dia belah ummi dia berdagu belah. Bibir nipis entah milik siapa haha(sila teka!) Mungkin maksu belah abah, haha..saya lah tu. Sebab abah dan umminya tak. Hati gembira namun terusik. Kerana saya pernah keguguran kandungan yang birthdate nya bulan depan. 14 Februari. Sebulan selepas kelahiran baby ini.

Banyak juga perkembangan semasa politik, sukan, semasa dll yang saya terasa mahu memperkatakan tentangnya. Tapi biarlah dulu. Yang baik didahului dengan ucapan syukur dan Alhamdulillah. Yang benar itu milik Allah jua dan yang salah itu adalah kesilapan percaturan diri sendiri kerana hasutan syaitan.

Last week plg hectic, sebab tiba2 pagi ahad bos panggil ajak meeting. Kebetulan hari tu tak check emel awal2, mula lah terkial-kial. Ingatkan meeting biasa. Tapi luarbiasa. Selasa team kami need to do proposal presentation to state goverment agency. Bab presentation ni adalah satu hal yang serius amat kerana ia membabitkan tender projek. Apaa yang lebih membuatkan hal ini seriusly hempap kepala aku(dan kami) ialah notice/surat muncul pada ahad. Kene bentang lusa! Gilo ko hapo. Entah la kami baru diberitahu ataupun memang surat tu dapat lambat tidaklah dapat dipastikan.

By hook, by crook kene all out. Discuss punya discuss, top of all we have no suitable spokesperson. Wahla! Serius gelabah okey. Trust me, siapa yang pandai buat kerja agak kurang dalam bab2 bercakap and vice versa. Kalau saya tersalah teori, sila betulkan. We(programmers) are sort of people yang hanya cenderung untuk buat kerja teknikal, bukan kerja jenis bercakap-cakap.

Malam itu, sambil menelaah the proposal which is i had never go through, saya siapkan slide yang di dalam lingkungan kerja dan pemahaman saya after we decide to separate task parts. Dengan rahmat Allah, ya habibi mengambil peduli tentang proposal berkenaan dan melihat kerja-kerja saya. Just like we r in office, we have some discussion. Suddently..

"Abang, andalah yang saya cari!" - ayat betul dah lupa.

"You are now our presenter", i added.

"Why me? Mesti ader doh orang lain".

"No, no! I want you." , ayat saya memang berbau paksaan and over confident dalam bab-bab ni. Really hard headed i am. Dengan tahap perasaan yang saya ada kuasa veto dalam menentukan sesiapa will speak on behalf me, haha.

Me: "You can understand well, that's why u are selected".

Dengan senyum-senyum, dia kata saya pandai-pandai je nak tarik dia. I know you can do it better than me and others.

Habibi: "OK, but make sure nobody will overshadow me".

Me: "OK, trust me, nobody will do that."

Kami takkan overshadow you dear, only 'black-shadow'. Haha..

And I know this is not easy to decide because saya kene meyakinkan my team. Syukur bos setuju with my suggestion. Like always! Thanks a lot boss!

Dan..apa yang berlaku berjalan sepertimana dalam perancangan dan harapan saya. Alhamdulillah. Dalam pada itu boss amat risau. Dan saya dalam tersirat menyatakan bhwa; kami tahu tugas kami di mana dan bila haru melancarkan misi. Everybody WILL execute their parts of tough jobs. And we have make it.

Kami dah berusaha bersungguh-sungguh. Yang selebihnya kami berserah pada Yang Maha Kuasa menentukan rezeki.

Bukan tugas mudah. Ia umpama seorang peguam membentangkan kertas kerja seorang doktor!
Suami saya seorang yang berkecimpung dalam bidang business & marketing tetapi diminta(oleh saya) untuk meyakinkan orang dalam bab system development.

Apa yang kelakarnya ialah;

  • Bos tak tahu pun pada mulanya our spokeperson tu ialah my husband. He though we are just friend.
  • Kami bekerja secara profesional mana boleh menampakkan yang we are married couple, is'n it? Kadang-kadang terlajak cuit bahu dia.
  • 4 lelaki dlm sebuah kenari. 2X bos suruh saya duduk di depan. Mahu gelak pun ada. Jika saya takde hubungan dengan sesiapa antara 4 itu, tahu lah saya meilih seat mana. Heh heh, but xkan lah saya yang hegeh2 mahu duduk belakang tepi suami saya walaupun bos suruh duduk depan. Makanya berhimpitlah lelaki ber3 tu kat blkg. Nasib baik tmpt dkt saja. So funny. OK. Consider yg dia memang tak perasan ada pasangan laki-bini dlm team project ini.
  • The rest story let my heart keep it. Thank you hubby. "You are my hero". K.Mira suruh saya cakap ayat ni. Heh Heh!
Banyak impak penting dan turning point positif jika Allah mengizinkan kami menang projek ini. Semoga ada sinar(harapan) di hari selepas ini. Amin..

No comments: