Murtabak Mini

Bila survey2, mostly guna kulit popia. Mudah dan senang. Tak perlu doh2 tebar macam mamak roti canai.
Saya pula prefer guna apa yang ada di rumah saja. Untuk sarung, boleh buat roti canai. Resepi saya tiru web  myresepi. Dan inti mini popia pula saya rujuk di as-hajar. MACAM BIASA2 juga, mesti ada adjust sana sini. Dah namanya guna apa yang ada.

Sarung(bahan roti canai);


 Buatkan doh
 Gentel macam buat keropok lekor
 Buat lingkaran mcm ni
Pastu, penyek sikit dan tebar macam roti canai tu. letak inti,lipat. Goreng dalam pan yg x perlu guna minyak sangat.Renjis sikit2 sj.

Inti
Bawang putih-blend/tumbuk
Halia-blend/tumbuk
* (Saya guna bawang mesin bwg merah, halia, bwg putih)
Serbuk kari (kita guna serbuk kari Baba's)
Serbuk kari kurma (kita guna serbuk kurma Adabi)
Garam masala  - saya guna garam biasa jer
Serbuk jintan putih
Serbuk jintan manis - suka2 sendiri je tambah, dah benda ada ;)
Serbuk kari Madras (kita tak letakpun)  - xde
Isi ayam cincang - saya guna daging ayam hancur siap RAMLY je.
Sedikit air
Garam
Telur
Bawang besar - potong bentuk gelang (kita potong separuh gelang)
Hasil:


Potong, siap untuk dingap. 

 
Seni tangan terakhir. Paling tebal. Sambil2 bz layan tamu, tu yg gelap2 tu..siap ader 'mulut'. Ahaks..

/** I think my bunda would be happy when I spend more time in kitchen. After making nasi lemak which 150% satisfaction, I continue managing clothes and then making this mini popia. Most of the recipes here is my 1st attemped. */

No comments: